< Natrag na novosti

Posljednje dvije STS dizalice pristigle na Rijeka Gateway terminal

Terminal je u visokoj fazi gradnje i opremanja

Datum objave17. veljače 2025.

Rijeka, 17. veljače 2025. – Točno četiri mjeseca nakon isporuke prvih dviju STS dizalica, na terminal Rijeka Gateway jučer su stigle preostale dvije STS (ship-to-shore) dizalice, čime je kompletirana ključna oprema na terminalu čije se otvorenje očekuje ove godine.

Rijeka Gateway zajednička je investicija Enne i APM Terminalsa i jedna je od najvećih investicija u logističku infrastrukturu u Hrvatskoj vrijedna ukupno 380 milijuna eura. Projekt nosi velike ekonomske koristi riječkom bazenu, ali i šire, dok riječkoj luci vraća status najvažnije kontejnerske luke u ovom dijelu Europe.

„Dolazak posljednje dvije STS dizalice predstavlja ključan trenutak u izgradnji terminala s obzirom da je opremljenost terminala dosegla 90 posto, a ukupan projekt je na otprilike 75 posto dovršenosti. Nalazimo se u završnoj fazi izgradnje, koja obuhvaća dovršetak ključne infrastrukture terminala te renovaciju Skladišta 22. Ponosan sam na cijeli tim koji je omogućio da realizacija ovako kompleksnog projekta ide po planu i prema očekivanom rasporedu. Također, zahvaljujem Vladi RH i svim institucijama uključenima u projekt na razumijevanju i na iznimno profesionalnom i brzom pristupu u rješavanju svih potrebnih dozvola i pokretanju svih procedura potrebnih za izgradnju i pokretanje terminala”, istaknuo je Peter Corfitsen, predsjednik Uprave Rijeka Gateway.

Posljednje dvije STS dizalice stigle su u Rijeku brodom koji je iz Šangaja prema Hrvatskoj isplovio početkom prosinca prošle godine. Ove suvremene superpostpanamax dizalice, koje se odlikuju povećanim dosegom i nosivošću te su prilagođene za rukovanje širokim kontejnerskim brodovima s više od 22 reda kontejnera, omogućuju učinkovit prekrcaj tereta između obale i najvećih kontejnerskih brodova današnjice, kapaciteta do 24 tisuće TEU.

Proizvedene u Zhenhua Heavy Industries Company (ZPMC), globalnom lideru u proizvodnji ovakvih dizalica, nove STS jedinice identične su tehničkim karakteristikama ranije dopremljenih dizalica. Opremljene podignutom „granom“ za precizno rukovanje kontejnerima, impresivnih su dimenzija – dosežu visinu od 138 metara, dok masa svake iznosi 1700 tona. Za usporedbu, najviša zgrada u Hrvatskoj, splitski neboder  Dalmatia Tower, sa svojih 135 metara visine tri je metra niži od novih dizalica pristiglih u riječku luku.

Terminal će biti tehnološki najmoderniji u ovom dijelu Europe, uz poseban naglasak na održivost kroz maksimalno smanjenje utjecaja na okoliš i svoju okolinu. U prvoj fazi, terminal će imati operativnu obalu duljine 400 metara, dubine 20 metara, godišnji prekrcajni kapacitet od 650.000 TEU te mogućnost prihvata brodova kapaciteta do 18.000 TEU. U drugoj fazi planirano je produljenje obale linije na 680 metara, čime će se godišnji prekrcajni kapacitet povećati na 1.055.000 TEU i omogućiti prihvat brodova kapaciteta do 24.000 TEU.

“Rijeka Gateway terminal neće biti samo najveći i najsuvremeniji u ovom dijelu Europe, već će biti i jedan od najodrživijih. Čak 95% opreme na terminalu bit će električno, a energiju dobivamo isključivo iz obnovljivih izvora, čime ćemo doprinijeti očuvanju okoliša za buduće generacije. Uveli smo i suvremene sustave upravljanja vodom, smanjili smo svjetlosno zagađenje kroz pametne sustave rasvjete te smo implementirali tehnologije koje smanjuju buku, poput “soft landinga” za kontejnere. Sve su te najnaprednije tehnologije ugrađene u ovaj projekt od samog planiranja, a sve kako bi se dokazali da smo dobar susjed građanima Rijeke“, istaknula je Maja Borčić, komercijalna direktorica tvrtke Rijeka Gateway.

Projekt Rijeka Gateway već je stvorio 100 radnih mjesta, a očekuje se da će nakon puštanja u pogon terminal ukupno zapošljavati 300 ljudi, a indirektno stvoriti još puno više novih radnih mjesta u riječkoj regiji kroz privlačenje dodatnih investicija.

„Budući Rijeka Gateway kontejnerski terminal je najveći, najvažniji i najsloženiji projekt u našoj povijesti, rekao bih generacijski projekt u riječkoj luci. Kada zbrojimo sve investicije u terminal i prometnu infrastrukturu, od cesta do željezničkog sučelja u luci i oko nje, dolazimo do brojke od oko 600 milijuna eura. Bez dileme on će riječkoj luci, riječkom prometnom pravcu i cijelom lučkom i prometnom sustavu Republike Hrvatske donijeti lidersku poziciju u sjevernom Jadranu i široj regiji“, izjavio je Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.

Za simbolična imena četiriju impozantnih dizalica odabrana su imena poznatih Riječanki koje su zadužile grad svojim postignućima, a njihova imena izabrana su putem glasovanja na Facebooku u kojem je sudjelovalo gotovo 8000 ljudi iz Rijeke i okolice.  Dizalice su nazvane po Antoniji Reljac, simbolu grobničkih "mlikarica", Zori Matijević, nastavnici koja je postala junakinja Drugog svjetskog rata, Adi Felice Rošić, nositeljici poslijeratne obnove Rijeke i Snježani Pejčić, prvoj hrvatskoj osvajačici odličja na Ljetnim Olimpijskim igrama. Prostor terminala, kada bude završen, simbolično će nositi naziv Trg snažnih žena Grada Rijeke, čime iz Rijeka Gatewaya i na ovaj simboličan način žele pokazati predanost lokalnoj sredini i poziciju terminala kao dijela urbane cjeline Grada Rijeke.

Loading...